Finalité

Durée de conservation

Identifiants de connexion, sécurisation de session

Session

Tarteaucitron

12 mois

Finalité

Durée de conservation

atid

Tracer le parcours du visiteur afin d’établir les statistiques de visites.

atuserid

Stocker l'ID anonyme du visiteur qui se lance dès la première visite du site

atidvisitor

Recenser les numsites (identifiants unique d'un site) vus par le visiteur et stockage des identifiants du visiteur.

13 mois

À propos de l’outil de mesure d’audience AT Internet :

L’outil de mesure d’audience Analytics d’AT Internet est déployé sur ce site afin d’obtenir des informations sur la navigation des visiteurs et d’en améliorer l’usage.

À savoir :

• Les données collectées ne sont pas recoupées avec d’autres traitements

Ce site s’appuie sur certains services fournis par des tiers qui permettent :

• de proposer des contenus interactifs ;
  • d’améliorer la convivialité et de faciliter le partage de contenu sur les réseaux sociaux ;
  • de visionner directement sur notre site des vidéos et présentations animées ;
  • de protéger les entrées des formulaires contre les robots ;
  • de surveiller les performances du site.

Ces tiers collecteront et utiliseront vos données de navigation pour des finalités qui leur sont propres.

Firefox ; Chrome ; Explorer ; Safari ; Opera

INRAE

Dernière mise à jour : Mai 2021

Menu Logo Principal Logo Tutelles

Unité mixte de recherche Sciences pour l'

Site de l'UMR Sciences pour l'Oenologie - Centre INRA Montpellier

Utilisation des technologies de séquençage à haut débit pour mieux comprendre la vie des communautés microbiennes dans les fromages.

Amphi 206 - Jeudi 24 mai 2012, à 13h45

Pierre Renault (UMR Micalis, Jouy en Josas)

NB : exposé en français.

Cheeses are usually produced through the activity of complex microbial communities, which composition depends on milk quality, technological parameters and environment. Although well selected starters are inoculated in dairy fermentations, cheeses usually contain additional strains and species than those initially inoculated. This additional microbial world is especially abundant in traditional productions where it plays a tremendous role to confer their specific character and quality. However, determining the structure and the function of such complex communities remains a challenge.

The use of new sequencing technologies to determine "global gene content" of DNA directly extracted from cheese provides a technological breakthrough for ecological and functional studies of complex communities. The principle is to analyze millions of short sequences to reconstitute a "digital pictures" of genes presence and their abundance in the cheese ecosystem, including lactic bacteria as well as other microorganisms, like ripening bacteria, yeast and fungi that are growing on the surface. The same technology can also be used to provide a measure of RNA expressed, allowing completing the ecological picture by a functional insight of active pathways.

In Food-Microbiomes project, SOLiD technology have been used to scan at a level of 20-30 millions reads, 50 samples of traditional cheeses (core and surface), allowing (i) the quantification of species over a 104 range, (ii) specific genes content versus reference strains, and even (iii) alleles in the dominant populations. Beyond the recurrent dominance of several lactic acid bacteria, it revealed the frequent presence less expected bacterial and fungal species. This method is promising as R&D tool, to better manage the development of microbial communities and discover new species of interest in food.